Dr. Ludányi Arnold - Internet tv: egy ágyban az ellenséggel? |
A videó-fogyasztás mára meghatározó részévé vált az internet felhasználásnak: 2013-ban már a világhálót használók több mint háromnegyede néz rendszeresen audiovizuális tartalmakat valamilyen végfelhasználói eszközön1. Az előrejelzések szerint középtávon ezek a trendek töretlenül folytatódnak2: |
Bevezetés: Videófogyasztás húzta szélessávú fejlesztések
Ezek a folyamatok lényegében a televíziózás hagyományos modelljének minden elemét megváltoztatják:
Elemzés: Körvonalazódó üzleti modellekAz internet terjedése már eddig is jelentős közvetett negatív hatást gyakorolt a hagyományos televíziózás jövedelemtermelő képességére. Egyrészt a kereskedelmi műsorszolgáltatóknak okozott veszteségeket: megnehezítette a homogén, nagy tömegű, a reklám szempontjából megfelelő demográfiai jellemzőkkel bíró nézői csoportok egyben tartását. Másrészt a fizetős televíziós fejlesztések megtérülését rontotta: az interneten elérhető legális, illetve illegális, ingyenes tartalmak bővülésével csökkent a magas hozzáadott értékű szolgáltatások (digitális tv, VOD, prémium csatornák) iránti kereslet, gyakran kockázatossá váltak az új technológiai lehetőségek kiaknázására szánt üzleti modellek.
A következő 4-5 évben a minőségi fordulatot az jelentheti, hogy a szélessáv terjedésének, az internet videó felfutásának eredményeként egyre több olyan szolgáltatás fog teret nyerni, amely nem csak a hagyományos televíziós műsorterjesztés fogyasztói és hirdetői keresletét csökkenti, hanem előbb-utóbb tényleges, a klasszikus televíziózást3 helyettesítő termékként jelenik meg. Ezt támasztja alá, hogy a sávszélesség növekedés és a tömörítési4, valamint adaptív streaming5 technológiák fejlődésének eredményeként, a televíziós értéklánc mentén egyre inkább életképesnek tűnő internet tv6 üzleti modellek, stratégiák bontakoznak ki:
Következtetések: Melyek a legfontosabb stratégiai kihívások?Az internetes televíziózás gyors terjedésében leginkább két meghatározó piaci szereplőcsoport érdekelt: a végfelhasználói eszközök gyártói (LG, Samsung, Sony, Apple, Tivo, Roku, Boxee) valamint a televíziózásra, mint új meghódítandó üzleti területre tekintő olyan internetes óriásvállalatok, mint a Google vagy az Amazon. A végfelhasználói eszközök gyártói számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy olyan üzleti szövetségeket tudjanak kötni, ahol az extra, on line lehetőségek megfizettethetők. A jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy ennek hiányában az okostelevíziók lényegében csak számottevő felár nélkül kerülhetnek értékesítésre, az ebből következő elkerülhetetlen költségtakarékosság pedig jellemzően visszafogott számítástechnikai kapacitást eredményez, ami viszont egyértelmű hátrányba hozhatja ezeket a készülékeket az internetes fogyasztói élmény tekintetében a könnyebben navigálható, gyorsabb és rugalmasabb okostelefonokhoz, tabletekhez, számítógépekhez képest. Bár az internetes óriásvállalatok eddig az on line videó fogyasztás területén kétségtelen sikereket értek el, de eddig még egyetlen OTT alkalmazás sem teljes értékű helyettesítője egy hagyományos prémium televíziós előfizetésnek. Ehhez középtávon két kihívásnak kellene megfelelni
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy középtávon a televíziós műsorszolgáltatók megnyerése egyszerűbbnek ígérkezik, ha a stratégiai együttműködésbe a műsorterjesztők is részt vesznek. Ugyanakkor még ilyen feltételek mellett is komoly feladat a különböző kínálati elemek megfelelő integrálása. Ezt támasztja alá, hogy az észak-amerikai piacon már ma is 30 százalék körüli megtakarítás lenne elérhető, ha valaki egyedi szolgáltatások kombinálásával (DTT, Hulu+, Netflix, VOD, Amazon Instant Video) váltana ki egy éves szinten 1650 USD értékű prémium kábeles csomagot10. Mindez egyben arra is következtetni enged, hogy a fogyasztói konzervativizmus és kényelem mindenképp fontos lassító tényezője lehet a platformváltásnak.
A tartalom tulajdonosok, műsorszolgáltatók és műsorterjesztők közül leginkább a műsorterjesztők (kábeltelevíziós, műholdas társaságok) lehetnek ellenérdekeltek az internet tv felfutásában. Az internetes üzleti modellek terjedése már számos ágazatban eredményezte, hogy a jövedelemtermelés súlypontja a disztribúcióról az értéklánc végpontjai felé tolódott (tartalom előállítás és birtoklás, fogyasztói kapcsolatok). Ennek a folyamatnak a késleltetéséhez komoly támogatást jelent a sokcsatornás, csomagokba rendezett értékesítési modell életképessége, amely kínálat szempontból elsődlegesen egy kipróbált jövedelem és kockázat megosztási gyakorlaton alapul, a keresleti oldalon pedig főleg kényelmi és költségtakarékossági megfontolások alapján (az a’la cart alapú csatornaválaszték összeállítása drágább lenne, a standard csomagoknál) tűnik a fogyasztók számára hosszabb távon is elfogadhatónak.
A jelenlegi fizetős televíziós üzleti modell fenntarthatósága érdekében azonban további erőfeszítések is megfigyelhetők az érintett kábelszolgáltatók és telekommunikációs cégek részéről:
Annak ellenére azonban, hogy a stratégiai szövetségek és az üzleti modellek nem valószínűsítik a fizetős televíziós előfizetések tömeges lemorzsolódását (cord cutting) középtávon nem megkérdőjelezhető, hogy a videó fogyasztás és ezzel együtt a televíziózás is egy rugalmasabb, testreszabottabb, sokképernyős környezet felé mozdul el. Az internetes tv mögött felsorakozott szereplők piaci ereje, a piacra lépés relatíve alacsony beruházásigénye a fizetős televíziózás piacát egyértelműen megtámadhatóvá tette (contestable market), ami a mind az új belépők, mind az inkumbensek számára sürgetővé teszi az alábbi stratégiai fontosságú kérdések megválaszolását:
2 http://www.cisco.com/en/US/solutions/collateral/ns341/ns525/ns537/ns705/ns827/white_paper_c11-481360_ns827_Networking_Solutions_White_Paper.html 3 menedzselt távközlési hálózatokon, broadcast technológiával terjesztett, ingyenes vagy fizetős lineáris műsorszolgáltatás 6 Az internet tv és OTT (over-the top) kifejezéseket szinonimaként használjuk a következő értelemben: videó tartalom interneten keresztüli (nyitott IP alapú multicasting) eljuttatása a televízió készülékre, illetve ezt kiegészítve vagy ezzel párhuzamosan egyéb hálózati kapcsolattal rendelkező eszközökre (PC, laptop, Xbox 360, PSP 3, Wii, okostelefon, set top box, tablet, stb.). 7 2013 I. negyedéves adatok szerint a felhasználó szám tekintetében a facebook az első: 1,1 milliárd felhasználó havonta. 8 Hybrid Brodcast Broadband (HBB TV): IPTV szolgáltatás kapcsolódik földfelszíni, kábeltelevíziós vagy műholdas szolgáltatáshoz. Hybrid Brodcast Internet (HBI TV): internet tv kapcsolódik földfelszíni, kábeltelevíziós vagy műholdas szolgáltatáshoz. 10 Alan Quayle Business and Service Development (http://www.slideshare.net/jaquayle/evolution-of-hybrid-tv-and-over-the-top-internet-tv-issue-1?from_search=1)
|
««« |